Clubhistorie

Al vanaf begin 20-er jaren van de vorige vorige eeuw wordt er in Vreeswijk en directe omgeving in teamverband fanatiek voetbal gespeeld. Op gezette tijden treffen enthousiaste beoefenaars elkaar op het weiland van boer Teunis Verweij aan de Achterweg tussen Vreeswijk en Tull en ’t Waal. In de jaren die volgen groeit dit enthousiasme uit tot de oprichting van VSV Vreeswijk.

Op 3 juni 1926 wordt de Vreeswijkse Sport Vereniging Vreeswijk officieel opgericht in het café van Siem van der Sluizen. Frans Schermers (Penningmeester), Alex en Hennie van Dijk (Voorzitter), Maarten van der End, Henk van den Eshof en Co Geelhoed (Secretaris) vormen het 1e bestuur. In september 1926 werd uitgekomen in de 3e klasse van de UPVB. Wedstrijden en trainingen vinden dan plaats op een weiland van Boer Scholman in de uiterwaarden van de Lek. Aan het einde van het jaar verhuist de club naar een veld aan de Oude Kerkweg dat beschikbaar werd gesteld door dhr. Kop. In 1935 verhuist de club naar een terrein aan de Handelskade om in 1938 opnieuw te verhuizen naar het terrein in de uiterwaarden aan de Lekdijk schuin tegenover het Frederiksoord.

In 1969 vestigt VSV Vreeswijk zich samen met zustervereniging Geinoord op het gemeentelijk sportpark ‘Hoog-Zandveld’. In 1977 wordt het sportpark uitgebreid met een aantal velden en gaat Geinoord naar het nieuwe en behoudt VSV Vreeswijk het oorspronkelijke complex.

Al in 1931 is er een jeugdafdeling bij VSV Vreeswijk voor spelers tot 14 jaar. Na de oorlogsjaren wordt het jeugdafdeling nieuw leven ingeblazen en groeit gestaag.

VSV Vreeswijk begint in 1972 met vrouwenvoetbal, een succesvol initiatief gezien de snelle groei van deze afdeling. En vanaf 1977 start de vereniging ook met meisjesvoetbal van 8 tot 14 jaar. Inmiddels heeft VSV Vreeswijk al meerdere seizoenen meisjes in alle leeftijdsklasse spelen.

VSV Vreeswijk is anno heden een vereniging met zowel een zaal- als veldvoetbalafdeling en telt circa 700 leden.
Het 1e elftal van onze heren senioren komt in seizoen 2019 – 2020 en na één seizoen alweer terug in de 3de klasse KNVB. Op overtuigende wijze hebben de heren 1 op drie speelronden voor het einde al het kampioenschap in de 4de klasse KNVB gevierd. Naast 1 selectieteam op zondag heeft VSV Vreeswijk op dit moment 8 heren senioren teams (4 op zaterdag en 5 op zondag, waaronder het 1e selectieteam), waarin plaats is voor vriendenteams, inclusief recreatievoetbal, op zowel de zondag als ook op zaterdag.
Als vereniging zijn wij bijzonder trots op de aanwezigheid van vrouwen- en meisjes voetbal. Waarbij in seizoen 2016-2017 ons dames 1 de dubbel heeft gepakt, bekerwinst en kampioen in de 4de klasse. En onze verenging sinds het seizoen 2018 2019 weer over twee vrouwenteams beschikt. Onze vrouwen 1 speelt ook in seizoen 2019-2020 nog in de 3de klasse na een verdienstelijke 4de plek afgelopen seizoen..
Bij de zaalafdeling hebben we in het seizoen 2019 – 2020 in totaal 7 heren,- en 1 damesteam spelen wat betekend dat er een lichte groei aanwezig is en daar zijn we trots op.